HTML

Tangerine Dream

Albumelemzések a teljesség igényével

Friss topikok

  • acsd: Mindenekelőtt: garatulátok a remek bloghoz! Hozzátehetek egy morzsányit a teljességhez? Az At Da... (2020.06.20. 21:38) Goblins' Club (1996)
  • VideoDream: Nagyon tartalmas blog, még a hardcore TD-fanoknak is okoz meglepetést. Gratulálok hozzá! Az Underw... (2015.11.09. 18:17) Underwater Sunlight (1986)
  • dormog: Vajon a szövegek hol érhetők el? (2015.11.09. 17:33) Inferno (2002)
  • : (Megjegyzem, a Remote Viewing pedig a "Hírháttér" című műsor zenéje volt :-D) (2013.05.04. 22:22) Exit (1981)

Linkblog

White Eagle (1982)

2010.03.23. 18:00 Geri12

Elnézést kérek, de egy szubjektív kijelentéssel kezdem: ez az 1982-es album nekem személyes kedvencem. A kritikák általában lehúzzák, én mégis nagyon kedvelem.

A trió az Exit-féle kitérő után ismét egy húszperces számmal rukkolt elő: a Mojave Plan-nel (Mohavi-terv). Aki nem tudná: van egy ilyen nevű sivatag az USA-ban, és ezt a nevet viseli egy indián nép is. Lássuk, mit hallunk! (Micsoda képzavar…)

A Mojave Plan című 3 tételes, elő- és utójátékkal felszerelt  szvit a lemez legjobb alkotása, ami elméletileg egy, a Mojave-sivatagot átszelő autóútról szól. Ehhez képest elég ipari a hangzás. Egy nyomasztó, nyávogó effektekkel tarkított kopogós rész után ismét egy Kraftwerk-szerű epizód indul el, sok-sok különleges hangzással, amiknek szokatlanul széles tárháza meglepő a TD-től. A zene alapelvei nem túl bonyolultak, de hát a zenekar sosem erről volt híres; a tételt Froese visító gitárszólója zárja. A második rész szerves folytatása az előzőnek, egy hasonló szekvenszermotívummal és szintiriffekkel, ezúttal dúrban. A harmadik tétel különösen Kraftwerk-szerű, erősen emlékeztet a robotegyüttes egy évvel korábbi Computerwelt című albumára. Még a hadaró gépi hang is ott van a Nummernből – igaz, ezt az effektet a TD már az 1975-ös Ricochet-n is használta. Az epilógus egy hátborzongató vonós hangszerelésű levezetés, disszonáns, szinte fülsértő hangokkal.

Az egész kompozíció nem túl derűs, inkább lélektelen, elidegenítő, gépies. Eddig egy TD-lemezen sem lehetett érezni ilyen nagyfokú szerkesztettséget – a TD lemezei egyre tudatosabban válnak „szabályossá”. A Mojave Plan az egyik első olyan kompozíció, amit az együttes teljes egészében előadott élőben – eddig ez legfeljebb rövid részletekre terjedt ki.

A B-oldalon három rövidebb szerzeményt hallhatunk. A Midnight In Tula a zenekar valaha volt legkegyetlenebb száma. A kezdő ütemek alapján azt gondolhatjuk, hogy a Mojave Plan feszültsége után most nyugisabb zene következik, de nem, a ritmus megugrik, és megszólal egy igen disszonáns, idegbeteg téma. Görcsösen váltakoznak az akkordok, megriadt állatokként rohangálnak az effektek… még jó, hogy csak négy perc, mert különben teljesen kikészülnénk ettől a dobgéptől – és a kompozíció szándéka a jelek szerint pontosan ez.

A következő, a Convention Of The 24 már-már elandalít a maga 9 és fél percen keresztül ismétlődő bonyolult ritmusképletével. A finálé, a címadó szám szép darab: a látszólag ugyanolyan monoton dal sasként bontja ki szárnyait, hogy a végén felszálljon, a sok idegeskedés némi után reményt adva.

A zene valószínűleg az Exithez hasonló mondanivalóbal bír. Többek között Froese hidegháborútól, sőt mindenfajta háborútól való félelme is ihlethette ezt a monoton zenét, és a gépesített világ lélektelensége. Itt azonban egy ponton jelentősen eltér ez az alkotás a Kraftwerk lemezeitől. Míg amazok ironikusan ünnepelték a technikát és egyenesen lubickoltak a gépek világában, miközben ki is gúnyolták azt – a White Eagle nem ilyen felfogást képvisel. A TD (vagyis Froese) nem szívleli ezt a világot, szorong benne, és ki akar belőle törni – ezt jelképezi a sokkal derűsebb befejező dal.

Ez csak az én értelmezésem. Faramuci dolog instrumentális zenék „jelentéseit” boncolgatni, hiszen valószínűleg mindenkinek mást és mást üzennek. Nyilván lesz olyan, aki a White Eagle-t hallva csak ötlettelen, monoton futószalag-darabnak fogja gondolni. De az ilyen ember valószínűleg a Kraftwerket sem kedveli, és ezt a véleményt is el kell fogadni, de nem muszáj vele egyetérteni. Megjegyzem, nekem sem ez a véleményem.

Az idő azonban pereg, lépjünk mi is tovább. Az 1982-es év terméke még a Das Mädchen auf der Treppe (Kislány a lépcsőn) című EP, ami a Tatort (Tetthely) című német krimisorozat zenéjéből tartalmaz 4 számot. A zenéről csak annyit, hogy a címadó dal a White Eagle szám újragondolt változata és – az EP bekerült a német Top 20-ba. Ezt a TD tulajdonképpen balesetként könyvelte el, hiszen sosem akartak „sztárok” lenni, amit az is mutat, hogy az a tény, hogy a szám „sláger” lett, egyáltalán nem befolyásolta őket a továbbiakban, hiszen semmi komolyabb szándékuk nem volt vele.

Folyt.köv!?!!!!

Szólj hozzá!

Címkék: zene album tangerine dream

A bejegyzés trackback címe:

https://tangerinedream.blog.hu/api/trackback/id/tr21862997

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása