HTML

Tangerine Dream

Albumelemzések a teljesség igényével

Friss topikok

  • acsd: Mindenekelőtt: garatulátok a remek bloghoz! Hozzátehetek egy morzsányit a teljességhez? Az At Da... (2020.06.20. 21:38) Goblins' Club (1996)
  • VideoDream: Nagyon tartalmas blog, még a hardcore TD-fanoknak is okoz meglepetést. Gratulálok hozzá! Az Underw... (2015.11.09. 18:17) Underwater Sunlight (1986)
  • dormog: Vajon a szövegek hol érhetők el? (2015.11.09. 17:33) Inferno (2002)
  • : (Megjegyzem, a Remote Viewing pedig a "Hírháttér" című műsor zenéje volt :-D) (2013.05.04. 22:22) Exit (1981)

Linkblog

Mars Polaris (1999)

2010.04.17. 13:26 Geri12

Ezt a CD-t úgy tessék hallgatni, hogy sokak szerint a 90-es évek legjobbja a TD-albumok hosszú sorában.

1999. június 12-én az együttes fellépett az osnabrücki KlangArt fesztiválon. Új anyagot játszottak – a meghatátozás szerint egyfajta „űr-valóság-filmzene” készült el, ami mindenféle képeket idéz fel a nézők/hallgatók fejében, és ezeknek úgymond a kísérőzenéje lesz. E zenét a NASA marsi sarkvidékre irányított küldetése ihlette. A kapszulát 1999. január 3-án lőtték föl (az album anyaga is januárban készült), és december 3-án kellett volna elérnie a vörös bolygót, de erre sajnos nem került sor, mivel útközben elvesztették vele a kapcsolatot – valószínűleg szoftverhiba miatt – de ez már a CD megjelenése után történt. A Mars Polaris zenéje állítólag a kapszula által készített fotók, videók alatt is fel lett volna használva, és bár az ígéret szerint az albumnak duplának kellett volna lennie, a végülis 72 percesen megjelent CD se túl rövid. A NASA szondája ugyan megsemmisült, de itt van nekünk a zene, ami legalább olyan érzékletesen mesél: a TD 25 év után ismét az űrben!

Az albumon tíz szám hallható, ami azt mutatja, hogy ezúttal egy fokkal hosszabb dalokat hallhatunk. Az első, a Comet’s Figure Head (Üstökösmag) már megadja a kezdő hangot. A fenséges, felfoghatatlan űr jelenik meg előttünk. Több helyen is olvastam azt a véleményt, hogy a TD-nek gyengék a new age-lemezei, de a recept a Mars Polarisnál érdekes módon mégis működik. Itt egyébként ismét csak Jeromét és Edgart halljuk.

A Rim Of Schiaparelli keveri a ritmusokat: az elején 4/4 vegyül 5/8-al, persze aztán egy 4/4 new age utazásba torkollik bele a dolog. Lám, megérte a két évi szünet!

Hangszerelés szempontjából is sok új dolog van: például a búgó, tompa hangzások, amelyek az űr hanglatát hivatottak ábrázolni, és valamelyest 70-es évek hangjaira emlékeztetnek (pl. a Pilots Of The Ether Belt legvégén); de egyébként is, az egész zenei szövet teljesen más, mint a Tyranny Of Beauty, vagy a Goblins’ Club.

A Deep Space Cruisernek is egészen új a ritmusa, a sziszegő dobmintával. Ilyen se volt még, az eddigi albumokon inkább a hagyományosabb rockos dobok részesültek előnyben. Előnye még az albumnak, hogy nem kerül túlságosan előtérbe a gitár. A TD alapvetően mindig is elektronikus együttes volt, épp ezért volt fura egy kicsit a gitár ilyen mértékben szólistává válása.

Az Outland szokatlanul kemény szám, de gyönyörű, amikor a szilárd dobminta fölött megszólalnak az áradó szintik. A szám cezúrája 4:30 után van, mikor az ismétlődő kis „csipogó” dallam megindul. A Spiral Star Date némileg a 80-as évekre hajaz, de a dob itt is modernizálja a történetet…

A Mars Mission Counter azok közé a számok közé tartozik (mostanában mindig van ilyen), ahol nem a refrénes szerkezet, hanem a hangulat a lényeg. A végén kórus van!

Hanem most ismerkedjünk meg az űrutazás negatív oldalával is. A baljós Astrophobia ugyanis nyomasztó hangjaival olyan, mintha egy emberről mesélne, akit akarata ellenére visznek keresztül az űrön száguldva, miközben ő émelyeg és pánikba esik. Fantasztikus szám.

A Tharsis Maneuver is a 80-as évekbeli szekvenszeres zenére emlékeztet – a TD retrózik? Az utolsó szám egy rövid, lírai levezetés – számomra ez a Marsra való megérkezést jelenti, a végtelen vörös tájakkal és hatalmas hegycsúcsokkal. A Cool At Heartra emlékeztet (emlékszünk? A Melrose befejező száma!).

Nos. A rajongók ugráltak örömükben az album megjelenésekor – végre egy CD, ami igazán Tangerine Dream! Tényleg nagyon jól mutatja be a végtelen űrnek a hangulatát. Froeséék most magukra találtak, ez a lemez sokkal jobb, mint a Goblins’ Club.

Ezután következett még egy filmzene, a Great Wall Of China. Ez elméletileg egy kínai dokumentumfilm zenéje, de mivel Kínában millió és egy ilyen létezik, a moziról nem lehet szinte semmit sem tudni.

 

Folyt.köv...

Szólj hozzá!

Címkék: zene album tangerine dream

A bejegyzés trackback címe:

https://tangerinedream.blog.hu/api/trackback/id/tr621929189

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása