HTML

Tangerine Dream

Albumelemzések a teljesség igényével

Friss topikok

  • acsd: Mindenekelőtt: garatulátok a remek bloghoz! Hozzátehetek egy morzsányit a teljességhez? Az At Da... (2020.06.20. 21:38) Goblins' Club (1996)
  • VideoDream: Nagyon tartalmas blog, még a hardcore TD-fanoknak is okoz meglepetést. Gratulálok hozzá! Az Underw... (2015.11.09. 18:17) Underwater Sunlight (1986)
  • dormog: Vajon a szövegek hol érhetők el? (2015.11.09. 17:33) Inferno (2002)
  • : (Megjegyzem, a Remote Viewing pedig a "Hírháttér" című műsor zenéje volt :-D) (2013.05.04. 22:22) Exit (1981)

Linkblog

Rockoon (1992)

2010.04.10. 13:12 Geri12

Elérkeztünk a TD legvitatottabb albumához, az 1992-es Rockoon-hoz, ami a TD történetében példátlanul hosszú ideig, majdnem egy évig készült. Sokáig ez volt az utolsó album, ami még vinyl-formában is megjelent. A lemezen 11 (egyes LP-ken 10) szám hallható.

Az első dal, a Big City Dwarves meglepően hat különösen rockos stílusával. Az apja-fia felállás megint irányt váltott, elindultak egy „hagyományos” együttes-féle hangzás felé. Ezen az albumon a Melrose-hoz képest feltűnően sok a közreműködő: az első számban Enrique Fernandez segít be macubahán (rejtély, hogy ez micsoda), és Zlatko Perica virtuóz gitárszólóját halljuk. Az elkövetkező albumokon Linda Spa-hoz hasonlóan Pericával is sokat fogunk találkozni.

A Red Roaster egy lassabb, akár keletiesnek is felfogható szám – a TD zenéjében gyakran bukkannak föl ilyen elemek. A dalban később fuvolát is hallhatunk, Richi Wester jóvoltából, bár ez eléggé a háttérben marad; a végén szaxofonon is játszik. A gitárt itt valamelyik Froese kezeli.

A Touchwoodnak elég ambíciózus dallama van, de sajnos nem tartozik a lemez legjobb számai közé. A Graffiti Street szintén egy majdnem igazi rockszám, de erről az albumról nekem a Funky Atlanta tetszik leginkább, aminek felettébb szokatlan ritmusa van. A Spanish Love címét nem értem… a szám a gyengébbek közé tartozik.

A Lifted Veil már kielégítőbb: egy nagyon hangulatos, lírai számot hallunk, pláne, mikor Richi Wester szaxofonja is megszólal! A lemez talán egyik legjobb szerzeménye. A Penguin Reference is érdekes effektekkel kezdődik, és a szám is élvezhető. A Body Corporate (Edgar szerzeménye) inkább csak amolyan közjáték a címadó szerzemény előtt, ami érdekes módon szintén nem erős – hajaj, ezen a lemezen kevés a jó szám… viszont a befejező dal (Girls On Broadway) elég élvezhető – bár ez több LP-kiadásról lemaradt. De hát valószínűleg az olvasó CD-t hallgat – ha hallgat.

Nos. Az elején a Rockoont a legellentmondásosabb albumnak neveztem, most ezt kiegészítem: a lemez sokak szerint a TD legrosszabb stúdióalbuma. Én ezt így nem tudom kijelenteni, mivel nekem pl. a Lily On The Beach-nél jobban tetszik. Tény, hogy az albumnak semmi köze ahhoz, amiről a TD elhíresült és amiben ők a legjobbak, de az is tény, hogy az a stílus egyáltalán nem volt divatos 1992-ben. Ámbár sajnos az is igaz, hogy tényleg nem a legjobb TD-alkotás, de sok tekintetben irányt mutat a 90-es évekre. A TD következő albumai hasonló stílusúak lesznek, de sokkal jobban kidolgozva, mint a Rockoon, amit hallgatva az ember nem is gondolná, hogy megszakításokkal ugyan, de mégis 9 hónapig készült e korong. Bizony, az ember komolyan elgondolkodik, hogy jó döntés volt-e Jeromét tagnak felvenni. Mindenesetre nem túl jó reklám az albumnak, hogy megjelenése után oszlott fel a hivatalos Fan Club… (Azóta már szerencsére újraalakult, bár csak online formában, a 2000-es években.)

Már az előző albumoknál is meglepő volt a rockhoz való közeledés, de ez a folyamat a Rockoonnal teljesedik ki. Már a címében is benne van... Bár ez a kifejezés egy 40-es évekbeli rövid életű találmányt jelöl, a léggömb és a rakéta, azaz a rocket és a balloon keresztezéséből. A Rockoon a TD eddigi legrockosabb albuma. Hogy populáris-e, az más kérdés, hiszen azért a popzene, valljuk be, nem egészen ilyen... Viszont a későbbiekben azért ennél markánsabb albumokat fognak készíteni.

Ekkorra a koncertekről gyakorlatilag teljesen eltűnt az improvizáció, kizárólag megírt számokat játszottak, csak aztán nem mindegyik került fel lemezre. De a színpadkép is megváltozott: egészen a 80-as évek végéig a megszokott látvány uralkodott: három (később kettő) szintetizátor-bástya, mindegyiknél ott a felelős, aki egy helyben ülve nyomkod, ütlegel, tekerget, húzogat. Aztán, kb. 1987 végétől, megjelentek az egyéb hangszerek: egy szaxofon, egy plusz gitár stb. 1993-ra már egészen átalakult a zenekar: a két billentyűshöz három-négy közreműködő is csatlakozott, egyre inkább „hagyományos” együttes benyomását keltette a csapat. Na persze fennáll a kérdés: egy ilyen formáció mennyiben lehet hagyományos?!

 

Folyt.köv.......

Szólj hozzá!

Címkék: zene album tangerine dream

A bejegyzés trackback címe:

https://tangerinedream.blog.hu/api/trackback/id/tr221909516

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása